Zowel voor mezelf als voor klanten, speur ik vrijwel dagelijks de bekende vacaturewebsites af. Vaak hoor je dat er “enorm veel vacatures” zijn en dat wanneer je wilt werken, je zo een baan hebt gevonden. In de basis klopt dit statement ook, toch blijkt dat veel werkzoekende tegen muren aan te lopen, of worden ze om onduidelijke redenen afgewezen. Tegelijkertijd is er nog steeds een arbeidskrapte en weten werkgever en werknemer elkaar overduidelijk niet te vinden.
Volgens de meest recente cijfers van het CBS* zijn er nog steeds meer vacatures dan werklozen. Ja, het klopt dat dit getal terugloopt, maar dan nog. Er zou dus voldoende werk moeten zijn voor eenieder die kan en wil werken. Toch lijkt dit niet altijd zo gemakkelijk te zijn als gedacht. Zelfs na het afronden van een belangrijke eerste stap, namelijk wat voor baan zoek ik en waar word ik gelukkig van, is de wereld van vacatures een jungle waar je zelfs als geoefende banen hopper niet uit komt.
Om te beginnen met de definitie van een functie. Veel bedrijven hebben hun eigen beschrijving van een functie. Natuurlijk zijn er specifieke beroepen of functies die bij elk bedrijf dezelfde naam hebben, maar ik heb het hier dan meer over de meer generieke functies. Administratief medewerker, Teamleider of Productiemedewerker. Qua naam zou je denken dat dit overal hetzelfde zou moeten zijn, helaas blijkt dit in praktijk niet zo te zijn. Elk bedrijf geeft hier zijn eigen draai aan en bepaalt zelf hoe de functie wordt genoemd. Ergens snap ik dit, je wilt je als bedrijf onderscheiden tussen de andere vacatures, maar hoe moet je hier als potentiële kandidaat nu wijs uit worden? Je wil graag administratief medewerker worden, maar kijkend naar de vacatureomschrijving van bedrijf A, dan is dat toch heel iets anders van bedrijf B. Waar doe je dan goed aan?
Dat brengt mij bij de vacatureomschrijving. Ook hierin valt nog een hoop te verbeteren. Wat mij opvalt is dat bedrijven heel goed kunnen omschrijven wat ze “eisen” van een kandidaat. Maar wat de kandidaat hiervoor concreet voor terug krijgt wordt vaak slecht beschreven. Zo lees ik dat kennis van software cruciaal is, of ze ervaring moeten hebben met bepaalde processen of casuïstiek. Aan de andere kant worden de benefits van de kandidaat vaak omschreven in algemene zinnen als “een goed salaris”, een “leuke werksfeer” of “goede arbeidsvoorwaarden”. Tegelijkertijd bevatten de vacatures ook hele vage eisen, zoals het hebben van ervaring binnen de functie of bedrijfstak. Welke ervaring dit precies is, is niet bekend. Is het dan voldoende om binnen een specifiek bedrijf gewerkt te hebben? Staat dit los van werkinhoud?
Ik merk ook een trend in het gebruik van formulieren. Je moet als kandidaat dan eerst een formulier invullen, waarbij “Ja” of “Nee” het enigste mogelijke antwoord is. Op de vraag “Heb je ervaring met systeem X”, kun je dan niet aangeven “Nee, maar wel met soortgelijk”, of “Nee maar ik wil er alles aan doen om mij dit eigen te maken”. Nogmaals ik refereer hier aan generieke functies, niet aan specialistische functies, waarvan ik begrijp dat bepaalde basiskennis het minimale is. We hebben het hier over laagdrempelige functies, waarbij de kennis van een softwarepakket, blijkbaar belangrijker is dan werkethos of motivatie. Dit zegt naar mijn mening iets over de werkgever. Blijkbaar is dit bedrijf niet in staat om de basis van dit pakket over te brengen aan de sollicitant. Wat zegt dit dan over het rest van hun inwerktraject?
Vanuit de sollicitant zie ik dit leiden tot afwijzingen en een hoop frustratie. Door alle onduidelijkheid hebben ze wellicht gesolliciteerd op een verkeerde functie en ze krijgen dan ook een stortvloed aan afwijzingen. Ook deze afwijzingen zijn vaak vaag en op zijn minst twijfelachtig. Zo las ik recent een afwijzing omdat de motivatiebrief niet voldoende was. Klaarblijkelijk kon de kandidaat niet voldoende duidelijk maken waarom dit bedrijf toch echt voor haar het droombedrijf was. Nog los van het feit dat dit geen vacature was voor blogschrijver, auteur of storyteller, schrijf maar eens een motivatiebrief waarom je bij een bedrijf wilt werken wat je eigenlijk nog niet zo goed kent.
Ik wil op geen enkele manier de schuld (als er al een schuldige is), bij de werkgevers neerleggen. Ik vind het gewoon oprecht jammer om te zien dat er geen connectie is tussen vraag en aanbod.
Heb jij als werkgever of als werkzoekende behoefte om te sparren, maak dan snel hier een afspraak.